Silnik: 2.0L Rzędowa-4 / Moc: 300 KM / Moment obrotowy: 550 N-m / Napęd: AWD / 0-100 kmh: 4,2 s / Znani kierowcy: Colin McRae, Carlos Sainz, Simon Jean-Joseph

Tak się złożyło, że ten samochód był pierwszą iteracją modelu Focus używanego przez zespół fabryczny Forda w WRC, debiutując w 1999 roku w Monte Carlo. Pozornie zadowolony z siebie przez lata poprzedzające wypuszczenie nowego Focusa WRC MK1, Ford zdecydował, że to był sezon, w którym będą jechać na torze rajdowym, przeznaczając zdrowy budżet na projekt i zatrudniając jednego z najlepszych w branży. biznes; nie mniej kierowcy Colin McRae i Carlos Sainz.

Projekt Focus pozwolił także Fordowi zaprojektować samochód rajdowy zaczynając od czystej karty, ponieważ WRC MK1 nie ma wspólnych części z poprzednikiem ani wersją drogową. Oprócz karoserii wszystko w samochodzie zostało przeprojektowane pod kątem konkurowania na najwyższych szczeblach wyścigów rajdowych, jednocześnie uzupełniając możliwości kierowców światowej klasy. Wielu konstruktorów i inżynierów Focusa WRC MK1 dołączyło do zespołu bez braku doświadczenia i wprawy technicznej, mając na koncie wiele innych udanych strojów rajdowych.

Samochód i jego zespół były gotowe do działania od samego początku. Jednak po burzliwym początku kampanii, gdy stewardowie uznali, że samochód naruszył przepisy dotyczące konfiguracji pompy wodnej, samochód został uznany za niedopuszczalny. Jednak apel do FIA, wraz z rajdem wsparcia ze strony konkurentów, pozwolił ostatecznie zadebiutować w Monte Carlo.

Colin McRae zajął trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej, a drugi samochód prowadzony przez Simona Jean-Josepha uplasował się na 11. miejscu. Niezły start dla debiutanta i co ważniejsze dla Forda, dopiero początek kolejnych dobrych rzeczy. Przez następne 3 lata samochód odniósł 11 zwycięstw w WRC, a za kierownicą zasiadał McRae lub względnie nowicjusz Carlos Sainz.