Silnik: 1.8L Rzędowa-4 / Moc: 460 KM / Moment obrotowy: 361 ft-lbs / Napęd: 4WD / 0-60 mph: 4,5 s / Znani kierowcy: Ari Vatanen, Timo Salonen, Juha Kankkunen We wczesnych latach 80. rajdy miały znacznie inne tempo niż obecnie. W 1983 r. Utworzono nową kategorię o nazwie Grupa B, która była przeznaczona dla producentów do wykazania się umiejętnościami inżynieryjnymi z kilkoma zasadami lub ograniczeniami specyfikacji projektowych. Takie środowisko rozprzestrzeniło wielu konkurentów o mocy 500+ KM, co było znacznie szybsze niż nawet współczesne samochody WRC. Największym wymogiem homologacji Grupy B była produkcja 200 egzemplarzy drogowych. Wersje „Evolution” wymagały tylko dwudziestu samochodów do tego samego. Wkrótce osiągi i prędkość gwałtownie wzrosły, a do utrzymania bolidów na torze konieczne będą dopracowane rozwiązania aerodynamiczne. Pod kierownictwem Jeana Todta, nowym królem skoczni został Peugeot 205 T16. Po udanym sezonie wprowadzającym Peugeot zdobył tytuł producentów w 1985 i 1986 roku. Wśród konkurencji znalazły się Lancia Delta S4, Ford RS200, Austin-Metro 6R4 i Audi Quattro S1. Wyścigi grupy B dobiegły końca w 1986 roku po niefortunnym wypadku z udziałem Lancii Delta S4. Niestety, główny kierowca Lancii, Henri Toivonen i jego pilot, Sergio Cresto, zginęli podczas wyścigu z dużą prędkością. Po rozwiązaniu Grupy B, Peugeot wykorzystał większość zdobytego doświadczenia przy opracowywaniu 205 T16 na Rajd Paryż-Dakar.

Silnik: 2.1L Rzędowa-4 / Moc: 580 KM / Moment obrotowy: 542 N-m / Napęd: 4WD / 0-100 kmh: 3,0 s / Znani kierowcy: Stig Blomqvist

 


Przez lata wiele osób było zaskoczonych, gdy otworzyli Księgę Rekordów Guinnessa i odkryli, że najszybciej przyspieszającym samochodem na świecie był nikt inny jak ford - i dziwnie mały, prawie głupkowaty wyglądający jak nic wyprodukowanego na amerykańskiej ziemi.

To dlatego, że RS200 był specjalną homologacją wyprodukowaną przez Forda z Wielkiej Brytanii. Został specjalnie zaprojektowany jako pierwszy rywal Forda z napędem na cztery koła w radykalnych wyścigach rajdowych w klasie B, ale aby spełnić wymagania homologacyjne, należało wykonać minimalną liczbę certyfikowanych egzemplarzy drogowych.

Odkąd najlepsi w branży pomogli Fordowi, w tym główny inżynier John Wheeler i Tony Southgate, RS200 Evolution reprezentował absolutny szczyt nowoczesnego rozwoju wyścigów. Podczas gdy wyprodukowano ponad 200 standardowych RS200, tylko 24 modele Evolution zostały wyprodukowane, aby wyprzedzić konkurencję. Obejmowały one specjalny silnik BTD-E o pojemności 2,1 litra, wyposażony w potężne turbodoładowanie o mocy 580 KM.

Jednak powstały potwór z napędem na cztery koła był `` najszybciej przyspieszającym samochodem na świecie '', a prowadzony przez Stiga Blomqvista RS200 Evo osiągnął rekord Guinnessa z prędkością 0-62 mil na godzinę (100 km / h), czyli 3,07 sekundy. dwanaście lat!

 

Silnik: 2,1 l Rzędowa-5 / Moc: 540 KM / Moment obrotowy: 589 N-m / Napęd: Quattro AWD / 0-100 kmh: 3,1 s / Znani kierowcy: Michele Mouton, Walter Röhrl, Hannu Mikkola


Audi zadebiutowało nową i ulepszoną wersją Sport Quattro S1 na Rajdzie 1000 Jezior w sierpniu 1985 roku. Stwierdzenie, że samochód wyprzedzał swoje czasy, to chyba wielkie niedomówienie.

Audi Sport Quattro S1 ulepszyło wyjątkową silnik rzędowy 5 o pojemności 2,1 l, który teraz wytwarzał fabrycznie 470 koni mechanicznych. Uważano jednak, że rzeczywisty pobór mocy przekraczał 500 koni mechanicznych, ponieważ turbosprężarka została uzupełniona o system recyrkulacji powietrza, który również zmniejszył opóźnienie turbodoładowania.

Ulepszony silnik - w połączeniu z redukcją masy i poprawioną aerodynamiką - rozpędzał samochód od 0-100 km / h w oszałamiające 3,1 sekundy. To, co supersamochody robią dzisiaj, robił Sport Quattro S1 w połowie lat 80-tych. Prędkość, przyspieszenie i przyczepność samochodu byłyby, jak można się było spodziewać, największym powodem do sławy.

Podczas niektórych wyścigów rajdowych niektóre egzemplarze Audi Sport Quattro S1 były wyposażone w eksperymentalną wówczas wersję dwusprzęgłowej automatycznej skrzyni biegów. Tak więc pierwsza iteracja tego, co jest obecnie powszechnie znane jako DSG (skrzynia biegów z bezpośrednią zmianą biegów) lub PDK (doppelkupplung Porsche), może wywodzić się z Sport Quattro S1.